App Store SEO Rehberi

Yunus Emre Karabulut SEO Rehberleri 5 Comments

Merhabalar Türkiye ‘nin ilk App Store SEO Rehberi ( App Store Optimization ) ile sizlerleyiz. Rehberimiz Moz, Searchenginejournal ve Searchengineland ‘in paylaşım makalelerden  bir derleme olarak oluşturulmuştur. Bu rehberde web optimizasyonu ve uygulama marketleri optimizasyonu arasındaki farkları bulabileceksiniz. Uygulama marketi optimizasyonu ve web optimizasyonu arasındaki benzerlik ve farklara bakacağız. Uygulama marketlerinin bugün gelinen noktada ne derecede geliştiği ve nasıl bir hızla gelişmeye devam ettiğini inceleyerek App Store SEO ‘nun neden gerekli olduğundan, kriterlerinden, detaylarından ve kullanılan araçlardan bahsedeceğiz.

Akıllı telefonların ve tablet bilgisayarların yayılması, her bütçeye uygun hale gelmesiyle uygulama marketlerindeki rekabette günden güne kızışıyor. Google ve Apple sektöre ve piyasaya egemen iki dev olarak ürettikleri işletim sistemlerini ve cihazlarını insanların daha çok kullanması için yarış içindeler. Bu yarış doğal olarak Google Play ve Apple Store içinde uygulamalar arasında da yaşanıyor. Aynı hizmeti veren, aynı problemi çözen ve benzer fonksiyonlara sahip yüzlerce hatta binlerce uygulama geliştiriliyor. Tüm bu gelişim ve etkenler uygulama marketleri ekosisteminin webe göre daha hızlı büyümesini, her geçen gün reklam ve bütçe olarak daha büyük bir potansiyel güce dönüşmesini sağlıyor. Ve tüm bu uygulamaları geliştiren firmalar ya da şahıslar kendi uygulamalarının daha çok indirilmesini, daha fazla göz önünde olmasını istiyorlar. Bu rekabetten beslenen ve ortaya çıkan, uygulama geliştiriciler için ön sıraları vaat eden kavram ise App Store SEO ( ASO ) yani Uygulama Marketi Optimizasyonu olarak karşımıza çıkıyor.

 App Store SEO neden gerekli ?pdf-indir-teknovol

Apple 2008 yılında Apple Store ile uygulama marketi ekosisteminin temellerini atmış ilerleyen yıllarda oyuna Google’ında katılması ile bu ekosistem ivme kazanarak çok hızlı şekilde gelişim göstermiştir. Uygulamaların pazarlamasında, daha iyi sonuçlar elde edilmesinde app store seo gerekli çünkü :

  • İnsanlar %63 oranında arama yaparak uygulamalara erişiyor.
  • Uygulamalar doğru arama kriterlerine ve iyi sonuçlara göre sıralanıyor.
  • Web ve uygulama ekosistemi ayrışmış ve marketler başlı başına bir ekosistem olmuş durumdalar.
  • Geliştiricilerin bu durumun farkına vararak uygulamaları için optimizasyona yönelmesi rekabeti daha da artırıyor.

 

İnsanlar uygulamaları nasıl buluyor?

Akıllı telefon ve tablet kullanıcıları üzerinden yapılan bir araştırma ile insanların yükledikleri uygulamalara hangi yollardan eriştiği, nasıl buldukları bir araştırma konusu oldu. Nielsen ve Forrester ‘ın gerçekleştirdiği araştırma sonuçlarına baktığımızda uygulama marketleri için seo çalışmalarının gerekliliğini daha net görebiliyoruz.

app-store-discovery-1

Grafiğe baktığımızda insanların uygulamalara çoğunlukla market içinde arama yaparak ulaştıklarını görüyoruz. Aynı sonucu Forrester ’ın yayınlamış olduğu araştırma sonuçlarında da görüyoruz.

app-store-opt-2

Tekrar bir değerlendirme yaptığımızda ne kadar ilk bakışta aynı görünse de Web/Online Pazarlama ve Uygulama Pazarlama platformları ve yöntemleri gereği farklılıklar gösteriyor. Web pazarlama hakkında bildiklerimizi unutmadan uygulama pazarlama hakkında da ek bilgileri edinmemiz ve yeni beceriler geliştirmemiz gerekiyor.

Uygulama ekosistemi günümüzde iki devin yarışı olarak büyümesini sürdürüyor. Apple Store ve Google Play. Uygulama pazarlamaya başlarken bu iki marketin birbirlerine olan benzerliklerini ve farklılıklarını, sistemlerini incelemek ve öğrenmek gerekiyor. Uygulama marketleri üzerinde seo ( App Store SEO – ASO ) çalışmaları yaparken bunları gözetmek ve detaylarına hâkim olmak gerekiyor. Örneğin bir internet sitesi için arama motoru optimizasyonu çalışması yaparken “Author Link” kavramı önemlidir. Ancak uygulama marketlerine baktığımızda bu durum aynı değildir.
Uygulama marketlerinde seo çalışmalarında olmazsa olmaz hale gelen anahtar kelimelerde almak, link inşası sağlamak ne yazık ki etkisiz kalıyor. Web ‘de olduğu kadar etkili olmuyor.

Milyonlarca uygulama arasında uygulamalarımızın bulunabilirliğini ve görünürlüğünü artırabilmek için özel bir çalışmaya yer vermemiz ve marketlerin kendilerine has işleyişlerine göre çalışmaları desteklememiz gerekiyor.

2013 verilerine göre Web Ekosistemi ve Uygulama Ekosistemi büyüme-kazanç eğrisi grafiği:

app_store_kazanc-3

 

App Store SEO Nasıl Yapılır ?

Uygulama marketleri içinde seo çalışmaları nasıl yapılır. Adımları nelerdir şimdi bu detaylara bakalım. Arama motorları için kullandığımız yöntemlere göre farklılıklar nelerdir, etkilin yöntemler nelerdir bunlara bakacağız. Bir web sitesi için arama motoru optimizasyonu çalışmalarından bildiğimiz site için (on-site) ve site dışı (off-site) çalışmalar uygulama marketleri içinde On-Metadata (market için) ve Off-Metadata (market dışı) olarak tanımlanmaktadır.

On-Meta tamamen bizim kontrolümüzdedir. Off-Meta ise bizim kontrolümüz dışında da gelişen ve değişim gösteren dışardan etkileri temsil ediyor. Off-Meta kullanıcıların uygulamamıza dönük davranış ve tutumlarını, geri bildirimlerini dikkate alır. Şimdi On-Meta ve Off-Meta altında kriterleri açıklayarak app store seo da biraz daha derinlere inelim.

On-Metadata

Uygulama Başlığı

Marketlerde seo çalışması yaparken tıpkı bir web sitesinde olduğu gibi uygulamalar içinde en önemli etkenlerden biri başlıktır. Uygulamamızın ismi ile birlikte başlıkta yer alacak tanımlamayı özenle ve dikkatle belirlemeli, hedefimize yönelik bir başlık oluşturmalıyız. Uygulamanın işlevini ve ne işe yaradığını, ne yaptığını belirten sözcüklere başlıkta yer vermeye çalışmalıyız.

Örneğin : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.magisto

Açıklama

Akıllı telefonunuz varsa ve marketlerden uygulama indiriyorsanız, indirdiğiniz uygulamanın açıklama satırlarına bakmanızı öneririm. İki kat olarak görünen açıklama satırlarında birinci kat daha çok uygulamanıza ait anahtar kelimeler ize bezeli birkaç cümleden oluşurken ikinci katta uygulamaların fark yaratan özellikleri, dikkat çeken fonksiyonlarına yer verilmektedir.

Anahtar Kelime Alanı

Anahtar kelime konusunda Google Play ve Apple Store farklılık gösteriyor. Apple Store bizlere yüz karakterlik bir anahtar kelime alanı veriyor. Markette uygulamamızın konumlandırılması açısından oldukça önemlidir. Anahtar kelime alanını doldururken dikkat edilmesi gereken noktalar:

  • Uygulama ile seçilen anahtar kelimelerin alaka düzeylerine dikkat edilmelidir. Ayrıca kullanılacak anahtar kelimelerin rekabet durumları ve arama hacimleri de değerlendirilmelidir. ( Apple Store üzerinde Long-Tail arama ifadeleri yararlı olmayabiliyor çünkü Apple bunları birleştirmeye gidebiliyor. Bu da anlamsız ifadelerin doğmasına sebep oluyor.)
  • Başlıkta kullanılan kelimeler yüz karakterlik anahtar kelime alanına girilmemelidir. Uygulamaya yönelik farklı sözcükler ile bu alan daha iyi değerlendirilmelidir.
  • Anahtar kelimeler arasında virgül kullanılmalı ve virgülden sonra boşluk bırakılmamalıdır.

Uygulama Simgesi / İkonu

Kullanmagisto_google_playacağımız bir uygulamanın ya da aradığımız bir fonksiyona sahip uygulamaların ilk gördüğümüz ve bizi kendine çeken yanı uygulamanın sahip olduğu ikonudur. Uygulamalarınız için belirleyeceğiniz ikonun güncel web yeniliklerine uygun, basit ve sade bir ikon tasarlayabilirseniz uygulamanıza artı değer katacaktır. Çünkü ikonlar, simgeler uygulamalar için en akılda kalıcı nesnelerdir.

Ekran Görüntüleri

Uygulama sayfasına uygulamanızın kullanımına dair, özelliklerini ve farklarını yansıtabilecek ekran görüntüler eklemeniz ve bunları kısa bir video ile de desteklemeniz son kullanıcı tarafında uygulamanız için güven ve sempati oluşturacaktır. Reklam, promosyon yazı vb. içeriğe sahip ekran görüntüleri eklemekten kaçınmalısınız. Böyle bir durumda olumsuz görüşler ve önyargıları engellemenize fırsat kalmayabilir. Ziyaret edenlerin uygulamanızı merak etmesi için ekran görüntülerinde tasarım çeşitliliği ve “uygulamayı indirip denemeliyim” dedirtecek içerik ve görselleri seçmelisiniz.

 

Off-Metadata

uygulama_puanı_rating_seoUygulama Derecesi (Ranking)

Marketlerde kullanıcılar tarafından yorum ve oylamalarla oluşan her uygulamaya ait bir derecelendirme sistemi vardır. Beş yıldız üzerinden çalışan bu değer kullanıcıların uygulamaya verdiği puanla oluşuyor. Amacımız uygulamanızın işlevleri ve sunumu ile olumlu oy almayı sağlamak olmalıdır. Olumlu oylar sonucu oluşan yüksek bir derecelendirme sayesinden yeni ziyaretçileri uygulamayı indirmeye teşvik etmiş olacağız. Ayrıca uygulamanızın aldığı oy/skor marketteki rakipleriniz içinde sıralamanızı doğruda etkilemektedir.

Yorumlar

Unutmamız geren bir şey var. Bizim uygulamamızla aynı ya da benzer işleve sahip markette onlarca uygulama olabilir. Rakiplerimizin arasından sıyrılabilmemiz için kullanıcı deneyimine önem vermeli ve olumlu geri dönüşleri ile uygulamamızın marketteki görünürlüğünü artırmalıyız. Gelecek her yeni olumlu yorum ve yüksek derecelendirme markette konumunuz için en değerli etkendir.

Google Play vs Apple Store

Başlangıçta kısaca bahsettiğimiz üzere Play Market ve Apple Store arasında farklılıklar bulunmaktadır. İlk gözümüze çarpan farklılık ise anahtar kelime ve açıklama alanları olarak görülmektedir. Apple Store geliştiricilere uygulamalarını etiketleyebilecekleri yüz karakter sınırlamalı bir anahtar kelime (keywords) alanı sunuyor. Play Markette ise geliştiriciler yalnızca açıklama satırı girebiliyorlar.

Google’ın eline olan arama motoru altyapısı ve PageRank faktörü de Play üzerinde etki oluşturmaktadır. Ayrıca Google Play uygulama sayfalarının ayrıntılarında bağlantılar paylaşılabilmektedir. Bu da Goole’ın farklı sitelerden uygulamalarınıza gelecek bağlantıları/yönlendirmeleri göz ardı etmeyeceğini gösteriyor.

App Store Optimizasyonunda ( ASO ) Kullanılabilecek Araçlar

Uygulama marketleri optimizasyonu konusunda tüm detayları açıkladıktan sonra şimdi kısaca internette yer alan ücretli ve ücretsiz yardımcı araçlardan, yazılımlardan bahsedeceğiz.

Apptamin
Bu araç ile uygulamalarınızın nasıl çalıştığını kullanıcılarınıza gösterebilmeniz için profesyonel videolar hazırlayabiliyorsunuz.

Flurry
Analiz araçlarındandır. Mobil uygulamaların analizini ve büyük verilerle desteklenmiş reklam içeriklerini, kampanyaları sunmaktadır. Ürün ve kampanyaları ile hedef kitlenize erişebileceğinizi vaat ediyor.

MobileDevHQ
Marketler içinde anahtar kelime analizi, anahtar kelime araştırması yapmak uygulama marketi arama performanslarını göstermek ve rekabet analizi yapmak için en kullanışlı araçlardan biri. Ücretsiz kullanım imkânı da sunuyor.

App Store SEO ehberimizin sonuna gelmiş bulunuyoruz. Arama motoru optimizasyonu çalışmaları uygulama marketleri içinde kendine has bir şekilde yapılmaktadır. Bu alanda işletim sistemleri ile yarış içinde olan Google ve Apple’ın uygulama marketleri yapısı ve işleyişi iyi incelenip analiz edilmeli ve çalışmalar her platforma özgün şekilde yapılmalıdır.

Bu rehberin uygulamalarınızı pazarlamanız için faydalı olacağını umuyoruz.

App Store SEO Rehberi .pdf olarak indirebilirsiniz.

YORUMLAR
Bir Yorum Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.