Gece

Gündüz

Gece

Gündüz

Web Tasarımda 1. Adım: Hedef Belirlemek

Her zaman her ne yaparsanız yapın. Başlangıçlar önemlidir. İlk adımı atmak, ona cesaret edebilmektir önemli olan. Web tasarımda ilk adım en önemlisidir. Hedef belirlemek, gereksinim analizi yapmak bizim sürecimi belirleyecektir. Bu yüzden bizler bu adımı ne kadar iyi düşünür uygularsak, ilerleyen süreçte de bizi etkileyecektir.

Elbette ki hatalarımız olacak bu süreçte de devamında da ama Hedef belirlemedeki hataların bedelini ilerleyen 6 adımda daha çok çekecek olduğumuzdur. Karşımızdaki müşteriyi, şirketi iyi analiz etmemiz gerekiyor ve yapımızın geliştirilebilir, güncellenebilir ve yeniden kullanılabilir (reusable) şekilde düşünüp hedeflerimizi buna göre belirlememiz gerekiyor.

Kısa ve önemli giriş cümlelerini geçelim. Hadi hedeflerimizi belirleyelim…

1. Hedef Belirleme

Web sitesi oluşturmanın ilk adımı başarıyı tanımlamaktır.

– Anonim

İlk adımımız, müşterinize nasıl yardımcı olabileceğinizi anlamakla ilgilidir.

– Anonim

Bu ilk adımızda, tasarımcının, genellikle müşteri veya diğer paydaşlarla yakın işbirliği içinde, web sitesi tasarımının nihai hedefini belirlemesi gerekir. Biz tasarımcıların, yazılımcıların cevabını bulması gereken bir kaç sorumuz var öncelikli olarak bunlar;

  • Site kimin için ?
  • Orada ne bulacak kullanıcılar ve site sahibi ?
  • Yapılacak sitenin birincil amacı ve hedefi bilgigilendirmek mi? Ürün satmak(e-ticaret) mı ? yoksa eğlendirmek mi ?
  • Web sitesinin bir markanın temel mesajını net bir şekilde iletmesi mi gerekiyor, yoksa kendi benzersiz odağına sahip daha geniş bir marka stratejisinin parçası mı?
  • Varsa hangi rakip siteler var ve bu site bu rakiplerden nasıl esinlenmeli/farklı olmalıdır?

Bu, herhangi bir web geliştirme sürecinin en önemli parçasıdır. Bu soruların tümü özette net bir şekilde yanıtlanmazsa, tüm proje yanlış yöne gidebilir.

Açıkça tanımlanmış bir veya daha fazla hedef veya beklenen hedeflerin tek paragraflık bir özetini yazmak faydalı olabilir. Bu, tasarımı doğru yola koymaya yardımcı olacaktır. Web sitesinin hedef kitlesini anladığınızdan emin olun ve rekabet hakkında işe yarar bir yol izleyin. Yani; Herhangi bir yeni tasarım projesinin başlangıcı heyecan vericidir. Beyin fırtınası, fikir alışverişi ve yaratıcılığını zorlamak beynimizde kıvılcımlar yaratır. Ancak çok fazla girdiyle, neyin önemli olduğunu gözden kaçırmak kolaydır. Bulanık beklentiler hüsrana yol açar ve süreci yavaşlatabilir. Bu nedenle, projenizin hedeflerini önceden net bir şekilde anlamanız gerekir.

Hedef belirlemede alt dallarımıza da göz atalım;

Web Sitesinin Amacını Bilin

Elbette, yepyeni, göz alıcı bir web sitesi her zaman olumludur. Ancak bunu yapmak için daha derin nedenler yoksa, bir bina inşa etmek için zaman ve para harcamak kısa vadeli bir yatırıma dönüşebilir.

İster sıfırdan başlayın, ister tamamen yeniden tasarım yapıyor olun, bir kullanıcının yeni sitenizden ne almasını istediğinizi bilmeniz gerekir. İçerikle ne iletmek istiyorsunuz? Hangi eylem çağrılarının iç içe geçmesi gerekiyor? Bu odak noktalarının ne olduğunu anlayın, böylece onları büyüten bir tasarım oluşturabilirsiniz.

Web siteyi geliştirirken mutlaka sonrası için bir düşünce veya fikir olmalıdır. Bu stratejimizi tamamlamamız için önemli bir adım. Yapılan site mutlaka bulunduğu kuruluşa değer katmalıdır bu yüzden onlara değer katacak şeyleri bizlerin sağlaması gerekiyor. Eğlence için yapıyorsanız da ziyaretçileriniz eğlenmesi gerekiyor. Amacına hizmet etmelidir yaptığımız tasarımlar.

Sorunları Tanımlayın ve Doğru Çözümleri Bulun

Çözülmesi gereken sorunları belirlemek ve bu sorunlara doğru çözümler bulmak için öncelikle müşteriniz ve diğer paydaşlarla iletişim kurmanız gerekir.

Mevcut web sitelerinde neyin işe yaradığını, neyin yaramadığını ve neyin yaramadığını düşündüklerini öğrenmek için açık bir iletişime sahip olmanız gerekir.  İçerik sağlam ama kullanılabilirlik bir kabus mu? Ödeme süreci, müşterinin satışlarını kaybetmesine neden olacak kadar acı verici mi? Müşterilerinizin sitenin başlıca sorunlarının ne olduğunu düşündüklerini öğrenmeniz ve siteyi kullanan kişilerden aldıkları geri bildirimleri toplamanız gerekir.

Ayrıca kendi araştırmanızı da yapmalısınız. Mevcut web sitelerini derinlemesine inceleyin ve yükseltme gerektiren her şeyi not edin. Ve sadece neyin yanlış olduğuna takılıp kalmayın – neyin işe yaradığını da düşünün. Mevcut sitenin olumlu yönlerini yeni tasarımınıza dahil edebilirsiniz. Hem siz hem de müşteri, dikkatinizi web sitesinin neyi başaracağına ve bunu nasıl gerçekleştireceğinize odaklamalısınız. 

Çoğu zaman bir müşteri sorunu tam olarak anladıklarını ve kesin bir çözümü olduğunu düşünecektir. Bazen, hiçbir yönü olmayacak, sadece sahip oldukları şeyin iyileştirilmesi gerektiğine dair bir iç güdü hissi olacaktır. Tasarımcılar ve Geliştiriciler olarak, seçenekleri araştırmak ve en uygun çözümü (ve bu olmazsa, makul bir çözüm) önermek bizim işimiz.

Geliştiriciler olarak, bir projeyle ilgili hem bilinen hem de bilinmeyen sorunlara çözümler üretebilecek yetkinliğe sahibiz.

Kitlenizi Tanıyın

Hedef kitlenizi tanımak, geliştirme süreci boyunca size rehberlik edecek ve sizi kolayca soruları yanıtlamaya ve karar vermenizi basitleştirecektir: 

Bu, izleyicilerimiz için faydalı mı? 

Müşterinizin gelir, cinsiyet ve yaş gibi demografik bilgileri olmalıdır (başka hiçbir yerde değilse, Facebook sayfa analizlerinde). Ayrıca tüketici alışkanlıklarını da bilmeniz gerekir: 

  1. Başka hangi mal ve hizmetleri satın alıyorlar? 
  2. Hangi web sitelerini ziyaret ediyorlar? 
  3. Hangi medya türlerini şımartıyorlar? 

Tüm bunları bilmek, diğer tüketici deneyimleriyle tutarlı bir tasarım oluşturmanıza yardımcı olacaktır.

Tüm web sitelerinin paylaştığı bir hedef varsa, o da hedef kitlesiyle bağlantı kurmaktır. Kiminle konuştuğunuz hakkında daha fazla bilgi sahibi olarak, onlara daha etkili bir şekilde ulaşabileceksiniz.

Tasarımınız İçin Yaratıcı Bir Özet Yazın

Sizinki ne kadar uzun soluklu olursa olsun, sizin, müşterinin ve projeye dahil olan herkesin onun ayrıntılarını anlaması için yaratıcı bir brief hazırlamak çok önemlidir. Yaratıcı bir özet, projenin kim, ne ve nerede olduğunu tanımlamalı, kapsamı ve her bir hedefi gerçekleştirmek için ne yapılması gerektiğini belirlemelidir.

Başarıyı Tanımla

Başarının neye benzediğini tanımlamadan, başarıp başaramadığınızı asla bilemezsiniz. 

Bazı başarı ölçütleri diğerlerinden daha açıktır. İnsanlar sayılardan anlar. Trafiğin ve satışların arttığını gördüklerinde, bir tür başarıya ulaştıklarını anlıyorlar.

Proje başarısını tanımlarken gerçekçi olmayan sözler vermeyin. Elbette “başarı” biraz daha az somut da olabilir. Bir markanın itibarını geliştirmek ve onları rakiplerinden farklı kılmak, ölçmek zor olabilir. Ancak müşterinizin beklentilerini doğru bir şekilde belirlerseniz, bunu bitmiş üründe görebilirler.

Projeye dahil olan herkesin projenin başarısını nasıl belirleyeceğini bilmesi gerekir. Herkes ortak bir başarı anlayışına sahip olduğunda, hepiniz sıkı çalışmanızın etkilerini değerlendirebilecek ve fark edebileceksiniz.

Başarılar hiçbir zaman tesadüf değil bu yüzden başarmak için emek vermek gerekir. Eğer sizde başarılarınıza yeni başarılar eklemek istiyorsanız mutlaka geliştirme yaparken yukarıdaki adımlara dikkat ediniz. Yazımın devamında görüşmek üzere…

Author avatar
Furkan Toptaş
https://teknovol.com.tr

Bir yorum yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Daha iyi bir deneyim sunmak için tarayıcı çerezlerini kullanıyoruz.