Yerel SEO Rehberi (Local SEO Guide)

Yunus Emre Karabulut On-Page SEO, SEO Danışmanlığı, SEO Rehberleri 1

Merhaba, blogumuzdan araştırmalarımız ve deneyimlerimiz sonucu oluşturduğumuz; ülkemizde arama motoru optimizasyonu (seo) sektöründe henüz önemi artmaya başlayan ve yerel işletmelerin de işlerini internet üzerine taşımaları, duyurmaya çalışmaları ve müşteri edinmeye çalışmaları üzerine bu alanda seo çalışmalarının artış göstermiş olduğu Yerel SEO Rehberini (Local SEO Guide) sunacağım. Genel anlamda hedef arama ifadeleri için, hedef kitlemizden gelen trafiği arttırmak ve internette görünür olmak için yaptığımız çalışmaları seo kavramı ile tanımlıyoruz. Peki yerel bir işletme için düşündüğümüzde; belli bir bölgeye veya şehre hizmet veriyor ve bulunabilirliğimizi bu kapsamda arttırmak istiyorsak ne yapmalıyız? Burada yerel seo kavramı ile karşılaşıyoruz.

Yerel SEO ‘ya neden ihtiyaç duyuldu?

Ülkemizin için bahsedecek olursak; internet kullanımının kurumsal tarafta da artması, neredeyse her yerel işletmenin bir internet adresine sahip olması ve bu işletmelerin internet sayfaları aracılığı ile hizmet verdikleri veya ürün sundukları bölge ve şehirdeki potansiye müşterilere ulaşma istekleri yerel arama motoru optimizasyonu çalışmaları gerekli hale getirmiştir. Örnek verecek olursak; ısparta da hizmet veren bir otomobil kiralama (rent a car) firmasının ulusal anlamda bir seo çalışmasına ihtiyacı yoktur. Çünkü bu firmanın hedefi ısparta ve çevre şehirlerdeki müşterilere ulaşmaktır. Antalya, Burdur, Denizli gibi.

Yerel SEO ve Ulusal (National) SEO arasındaki Farklar

Teknik olarak yapılan çalışmalar ve yöntemleri düşündüğümüzde genel anlamda seo çalışmalarımız için uyguladığımız tüm yöntemler (site içi çalışmalar, anahtar kelime yoğunluğu, sayfa optimizasyonları, url yapısı vb. ) yerel seo içinde geçerlidir diyebiliriz.

Ancak yerel seo çalışmalarında işletmenin adı, adresi ve telefon numarası gibi iletişim bilgileri devreye giriyor. Burada amaç bu bilgilerin arama sonuçlarında üst sıralarda listelenmesini sağlamaktır. Yani Harita kaydı ile Yerel İşletme Kaydını tamamlayarak arama sonuçlarında işletmemizi yereldeki bilgileri ile kullanıcılara göstermektir.  Burada Google Rehber ve tabiki Google Plus devreye giriyor. Google ‘ın İşletme Yönetimi (My Business Management) paneli ile yerel işletmemizi kaydedip Google ‘da doğrulamamız gerekiyor.

Google Rehber ile yaptğımız yerel işletme kaydı ile Google bize yerel işletmemiz için doğrulanmış bir Google Plus sayfası oluşturuyor. Son faktör olarakta bu sayfamızın arama sonuçlarında listelenmesi için Yorumlar/İncelemeler devreye giriyor.

Ulusal (National) SEO çalışmalarında ise genelde Google Rehber üzerinde bir işletme kaydı bulunmaz. Bunun yerine şirket, kuruluş veya marka olarak sayfalar açılır.

Yerel SEO için Anahtar Kelime Analizi

Site için optimizasyon çalışmalarını yapabilmek, her sayfa için arama motorlarına uyumlu şekilde baştan aşağı bir yapılandırmayı sağlamak için içeriğimizde hangi anahtar kelimeleri ve varyasyonlarını kullanacağımızı önceden bilmemiz, tespit etmiş olmamız gerekiyor.

Anahtar kelime analizi için ilk olarak Google ‘ın Adwords reklamverenleri için sunduğu Anahtar Kelime Planlayıcı aracını kullanabiliriz.  Örneğimiz ısparta rent a car  veya ısparta web tasarım ile devam edelim.

Örneğimizde 4 farklı arama ifadesinin aylık tahmini aranma hacimlerini ve rekabet seviyelerini araştırdık :

ısparta-rent-a-car

Aynı şekilde sizde hem elinizdeki anahtar kelimeleri girerek tahmini arama hacmini ve rekabet düzeylerini görebilir hem de yeni anahtar kelime fikirleri edinmek için Anahtar Kelime Planlayıcıyı kullanabilirsiniz.

Anahtar kelime fikirleri bulmak için Google bizzat kendisinden de faydalanabilirsiniz. Google ısparta rent a car araması yapıp ilk sayfanın en altına indiğimizde ilgili aramalar başlığıyla bir bölüm gösterecektir. Siz de hedef anahtar kelimeleriniz için bu alanı kullanarak daha fazla anahtar kelime fikri edinebilirsiniz.

Ayrıca SEMrush aracını kullanarakta anahtar kelime fikirleri edinebilirsiniz. Buraya yazdığınız bir anahtar kelimeden ücretsiz olarak size 10 adet anahtar kelime fikri sunuyor. Biz “hediye” anahtar kelime ifadesi ile denedik :

semrush-anahtar-kelime

Bu araçları ve yöntemleri bir arada kullanarak ilgili sektör ve rekabet alanı ile ilgili arma ifadelerine dair daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz.

 

Yerel/Local SEO için Site İçi Optimizasyon

Anahtar kelime gruplarımızı belirledikten sonra yapmamız gereken şey sayfamızı hedeflerimize göre optimize etmek ve geliştirmek olmalıdır. Yerel bir hedeflememiz olduğundan tüm sayfalarımızı ve içeriğimizi bu yerel hedefler doğrultusunda iyileştirmemiz ve yapılandırmamız gerekiyor. Şimdi site içi optimizasyon için neler yapmamız gerektiğine bakalım.

 

Başlık ve Sayfa Açıkmaları

Kod düzeninde baktığımızda title ve meta description alanlarıdır. İnsanlar arama yaptıklarında ilk gördükleri şey sonuçlarda çıkan internet sayfalarının başlık ve açıklamalarıdır. Yine “ısparta rent a car” örneğimiz ile devam edelim.

title-description-local-seo

Görüldüğü gibi aramayı yaptğımızda arama ifadelerimizde geçen sözcükler ilgili sonuçlarda kalın olarak görünmektedir. Hem başlık alanında hemde sayfa açıklaması alanında sonuçlar kalın olarak gösterilmektedir. Şimdi local seo yaparken sayfa optimizasyonunda nelere dikkat etmemiz gerektiğine bir bakalım.

Yerel konumu kullanan bir başlık  : Local SEO çalışmalarında sayfa başlığımızda hedeflediğimiz bölge veya şehri kullanmamız gerekiyor. Bu sayede yerel arama sonuçlarında listelenebilir ve hedef anahtar kelimelerimizde yükseliş gösterebiliriz. Başlığımızı belirlerken 70 karakteri aşmamasına dikkat etmeliyiz. Özetle başlığımız yerel hedefimiz ile birincil anahtar kelime hedefimiz yer almalıdır.

Yerel konumu ve bölgeyi içeren meta açıklamaları : Meta description (sayfa açıklaması) içinde başlıkta olduğu gibi yerel ifadeleri ve birincil anahtar kelime hedefimizi kullanarak 165 karakteri geçmeyecek şekilde bir açıklayıcı cümle oluşturmalıyız. Yukarıdaki örneği inceleyebilirsiniz.

 

Adresiniz ve Telefon Numaranız

Yerel adres bilgilerinizi ve telefon numaranızı hem Googl+ sayfanıza eklemeli hemde internet adresinizin ilgili sayfalarında yer vermelisiniz. Google+ sayfa ve iletişim bilgileriniz ile birlikte arama sonuçlarında işletmeniz göründüğünde telefon numaranız, konumuzun haritadaki yeri ve iletişim bilgileriniz tıklanabilir olacaktır.

Konum Bazlı Sayfalar

Eğer birden fazla yerde şubeniz var veya ofis olarak bir fazla konumda hizmet veriyorsanız her konumunuz için ayrı bir sayfa oluşturup bu sayfaları her konuma özel şekilde yukarıda açıkladığımız bilgiler eşliğinde yapılandırabilirsiniz.

Harita Yerleştirme

Google Maps üzerinde adresinizi girerek konumunuzu işaretlemelisiniz. Sonrasında harita kodunu yani embed kodunu alarak internet sayfanızın iletişim vb. bir alanına bu haritayı entegre edebilirsiniz.

google-maps

“Haritayı Yerleştir” sekmesine geçerek web sitenize göre harita boyutunu seçebilir ve yerleştirme kodunu direk kopyalabilirsiniz.

google-maps-2

 

Coğrafi Site Haritası Oluşturma

Geo Sitemap Generator aracını kullanarak bir coğrafi sitemap dosyası oluşturabilirsiniz. Bu sayede Google Webmaster Tools ‘a bu site haritasını göndererek coğrafi olarakta kayıt/index almayı sağlamış olursunuz. Aslında buna Google+ ‘ın doğrulaması ve işi garantiye almakta denilebilir. Coğrafi site uzantıları .kml olarak oluşturulu ve bunu .xml site haritalarında olduğu gibi aynı şekilde Google Webmaster Tools ile kaydedebilirsiniz.

 

Yerel Dizinler ve Rehber Siteleri

İşletmenizin internet sayfasını bulunduğunuz şehir ve bölgeye ait rehber sitelerine, firmaları listeleyen internet sayfalarına kısacası yerel arama dizinlerine kaydetmeniz site-dışı seo açısından da oldukça yararlı olacaktır. Gelen bağlantılar hem anahtar kelime rekabetinde yükselmenizi hemde daha fazla ziyaretçiye ulaşmanızı sağlayacaktır.

 

Google Rehber (Google Places)

Yerel işletmeler için nihai hedef iyi bir Google Rehber kaydına sahip olmaktır. Örneğin : Isparta araması yaptığımızda valilik ve wikipedia sonuçlarının ardından Süleyman Demirel Üniversitesi ve Isparta Devlet Hastanesine ait rehber bilgileri listelenmektedi.

google-rehber

Google My Business üzerinden Google Rehber kaydınızı yapabilirsiniz. Kaydınızı oluştururken olabildiğince detay bilgi girmeye, fotoğraf yüklemeye, çalışma saatlerini belirtmeye çalışmalısınız. Eğer varsa işiniz hakkında bir Youtube videosunu da Google Rehber kaydınıza dahil edebilirsiniz.

Eğer müşterilerinize “yerinde” hizmet yani ofisinizde hizmet veriyorsanız ilgili seçeneği işaretlemelisiniz. Yerel işletmeler için oldukça faydalı bir seçenektir. Ancak müşterilerinize lokasyon gözetmeksizin uzaktan hizmet veya satışta sağlıyorsanız diğer seçeneği işaretleyebilir ayrıca adresinizin görünmemesini belirtebilirsiniz.

 

Yahoo Local

Yahoo Local üzerinde henüz Türkiye için yerel işletme kayıtları aktif değil ancak yinede biraz bahsedelim. Google Rehber’de olduğu gibi işletmenizin telefon, adres, mail ve diğer iletişim bilgileri ile kaydını oluşturabiliyorsunuz. Yine aynı şekilde çalışma saatlerinizi, ödeme yöntemlerinizi alternatiflerinizi belirtebiliyorsunuz.

Şirketiniz, ofisinizin fotoğraflarını ekleyebiliyor, 3000 karaktere kadar şirketinizi anlatan bir açıklama oluşturabiliyor ve 150 karaktere kadar etiket/anahtar kelime girişi  yapabiliyorsunuz. Ancak Yahoo bu özelliklere ayda 9,95$ gibi bir ücret talep ediyor.

 

Bing Local

Bing üzerinde maksimum dokuz fotoğraf ve diğer genel bilgiler ile ücretsiz olarak işletme kaydınızı oluşturabilirsiniz. Bing Local işletme adıyla söyleyecek olursak Bing Business Portal üzerinden işletme kaydı şu aktif ancak Beta olarak yayında. Bing ‘de yerel işletme doğrulaması Google ‘da olduğu gibi posta yoluyla yapılabiliyor. Ancak süre olarak iki veya üç hafta sürüyor.

 

Yerel Dizinler

Bulunduğunuz ülke, bölge veya şehir için oluşturulmuş özel platformlar, sosyal ağ grupları, iş rehberi, şehir rehberi gibi internet sitelerini tespit edip buralardan bağlantı almak ya da buralara kaydolmak yerel işletmeniz için oldukça fayda sağlayacaktır. Bu dizinler sayesinde bulunduğunuz bölge insanı ve işletmeleri ile daha hızlı iletişime geçebilir ve onların sizi farketmesini sağlayabilirsiniz.

 

Sosyal Ağlar

Facebook için yerel işletme kaydı

Ülkemizde 30 milyonun üzerinden Facebook kullanıcısı bulunuyor. Bu bulunduğunuz şehir neresi olursa olsun binlerce hatta onbinlerce kişiye Facebook üzerinden erişebileceğinizin göstergesidir. Facebook üzerinde reklamlar ve öneriler her kullanıcının lokasyonuna ve internet üzerindeki davranışlarına göre belirlenmektedir.

Biz de memleket söz konusu olduğunda harcamalarımızı, alım ve satımımızı kendi şehrimizi içinde yapmayı severiz. Bu sebeple işletmeniz için Facebook üzerinde “Yerel İşletme veya Yer” sayfası oluşturmak size avantaj sağlayacaktır.

yerel-isletme-facebook

 

İşletmeniz için kategori, telefon ve bir çok ayarı (haritada yer işaretleme) yaparak profesyonel bir yerel işletme sayfası oluşturabilirsiniz.

Örnek bir yerel işletma sayfasından ekran görüntüsü
Örnek bir yerel işletma sayfasından ekran görüntüsü

 

Görüldüğü gibi Facebook yerel işletme veya yer sayfanız ile çalışma saatlerinizi, internet adresinizi, iletişim bilgilerinizi ve adresinizi yayınlayabilir harita üzerinde işletmenizi işaretleyerek Facebook ‘ta tanıtımızı yapabilirsiniz.

Facebook sayfanızı duyurmak için :

  • Arkadaşınızdan ve yakın çevrenizden sayfanızı profillerinde paylaşmalarını isteyerek,
  • Tüm arkadaş listenizin sayfanızı içinde “Arkadaşlarını Davet Et” diyerek beğenmeye davet ederek,
  • Diğer yerel işletma sayfaları ile iletişime geçerek sayfalar arasında karşılıklı “Beğenilenler” bölümüne ekleme yaparak,
  • Ayrıca Facebook ‘un kendine ait reklam servisinden yararlanarak özel hedefleme yani yerel hedefleme ile reklam vererek bilinirliğinizi arttırabilirsiniz.

 

Yerel İşletmeniz için Swarm & Foursquare

Yakın bir zamana kadar ( birkaç ay kadar) Foursquare akıllı cep telefonlarımızın GPS teknolojisini kullanarak bulunduğumuz şehir, park, bahçe, mekan, işletme vb. heryerde check-in olmamızı yani yerimizi Foursquare ‘de listemizdeki herkese duyurmamızı sağlıyordu. Her geçen gün bu sosyal ağın yaygınlaşması, işletmelerin Foursquare kayıt olmaları, bırakılan tavsiyeler vs. ile oldukça büyüyen platform ikiye bölünme kararı aldı. Swarm ile şimdiye kadar bahsettiğimiz tüm olaylar aynen devam ediyor. Check-in, mekan tavsiyesi vb…

Local SEO Swarm Yerel SEO Foursquare

Foursquare uygulaması ise kendini bir mekan,yer arama motoruna dönüştürdü. Ve oldukça ilgi gördü. Bu demek oluyor ki yerel işletmemiz için check-in imkânı vermek adına Swarm / Foursquare kaydı oldukça avantaj sağlayabilir. Ayrıca buraya işletmemizin fotoğraflarını yüklemek, kampanyalar düzenlemek ve iyi yorumlar almak yararımıza olacaktır.

 


 

YORUMLAR
Bir Yorum Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.