İçindekiler
Günümüzde internetin hızla yayılmasıyla birlikte internette geçirilen zamanda artış gösterdi. Dolayısıyla internette var olan herkesin çok daha sık karşılaştığı kavram, “hedef kitle” nedir? size bundan bahsedeceğiz. Hedef kitle, genel olarak tüm pazarlama stratejilerinin oluşturulmasında ön ayak olan bir kavramdır. İnternet ortamında alıcısına sunulan ürün ya da hizmetin en çok kimler tarafından rağbet gördüğü arama motorlarınca belirlenir. Bunlarda aslında bir markanın hedef kitle oluşturmasında etkin rol oynar. Her markanın hitap ettiği kitle farklı olabilir. Tek bir markanın birden fazla hedef kitlesi de olabilir. Durum böyleyse pazarlama stratejileri de birden fazla olmalıdır. Hedef kitle baz alınarak oluşturulan stratejilerde, uygulanan reklamlarda, tanıtımı yapılan ürünlerde başarı kaçınılmaz olur. Tabii bu noktada marka için en iyi hedef kitlenin oluşturulduğundan emin olunmalı.
Hedef kitle nasıl belirlenir?
Hedef kitle oluşturulurken piyasa araştırması, rakip analizi gibi birçok araştırma yapılması gerekir. Hedef kitle belirlemek uzunca bir süreci kapsayarak birkaç farklı adımdan oluşmaktadır. Yazının devamında hedef kitle belirleme adımlarından bahsedeceğiz.
Hali hazırda bulunan müşteri portföyünüzü gözden geçirerek işe başlayabilirsiniz. Müşterilerin günlük rutinlerinden, kişilik yapılarına kadar inceleme yapılmasında fayda vardır. Rakiplerinizin nasıl ilerlediğini, kitlelerini ne yönde şekillendirdiklerini kontrol etmenizde de fayda olacaktır. Bunların yanı sıra markanızın konumlandırılması ve ürününüzün tekrar analiz edilip değerlendirilmesi de yapılabilir. Sonucunda elde ettiğiniz çıktıları elden geçirip araştırmaların da detaylı analiziyle doğru bir hedef kitleye ulaşmanıza katkı sağlayacaktır.
Dünyanın bu dijital halinde, bilgiye kolay ulaşılabilirliği ve hızla artan teknoloji rekabeti ile birlikte pazarlamanın kalbi de bu dünyada atmaktadır. Örneğin sosyal medyayı aktif kullanmak bu furyadan geride kalmamanızı sağlar. İşte bu noktada da hedef kitlenizi oluşturan grupların önemi çok büyüktür. Gelin bu gruplara beraber göz atalım.
Hedef kitleyi oluşturan gruplar:
- Müşteriler
- Hizmet ve hammadde sağlayıcıları
- Rakipler
- Düzenleyici/denetleyiciler
- Kredi ve yatırım sağlayıcıları
- Yerel yönetim
- Fikir liderleri
- Kamu yönetimi
- Siyasal partiler
- Sivil toplum kuruluşları
- Uluslararası kuruluşlar
- Medya
- Çalışanlar
- İşletme sahipleri/ortakları
- Bayiler
- Toplumsal çevre
Bu gruplar hedef kitleyi belirlemekte, sınıflandırmakta yardımcı olacaktır.
Örneğin; A firmasının hedef kitlesindeki gruplar aşağıdaki gibidir:
- Kamu yönetimi
- Toplumsal çevre
- Müşteriler
- Bayiler
- Medya
- Çalışanlar
- Hizmet ve hammadde sağlayıcıları
A firması halkla ilişkiler çalışmalarında bu gruplardan sadece dört tanesini kullanıyor olabilir. Reklam çalışmalarında ise iki tanesini kullanıyor olabilir. Yani marka için belirlenen tüm grupların aynı anda her çalışma içerisinde kullanılması gerekmemektedir. Önemli olan o an ki çalışmaya uygun gruplarla ilerleyerek verimli bir pazarlama stratejisi oluşturmaktır.
Hedef Kitle Davranışlarını Etkileyen Bireysel Faktörler
1. Demografik Faktörler
- Yaş
- Cinsiyet
- Eğitim durumu
- Medeni Durum
- Meslek
- Coğrafi yerleşim
2. Psikolojik Faktörler
- Gereksinim ve güdülenme
- Öğrenme
- Kişilik
- Algılama
- Tutum ve inançlar
Hedef Kitle Davranışlarını Etkileyen Grupsal Faktörler
1.Kültür
2.Sosyal Statü / Sınıf
3.Grup Etkileri
- Bağlantılı Gruplar
- Özenilen Gruplar
- Reddedilen Gruplar
- Kaçınılan Gruplar
- Aile
- Danışma Grupları
Satın Alma Davranış Modelleri
1.Ekonomik Modeller
Mikroekonomik Modeller
Psiko-ekonomik Modeller
Sosyo-ekonomik Modeller
2.Davranışsal Modeller
Öğrenme Modeli
Psiko-analitik Model
Sosyo-psikolojik Model